Protijedoucí auta v noci působí do jisté míry jako stresový faktor. Reakce oslněného řidiče bývají omezené a v řadě případů i nebezpečné nebo nepřiměřené.
Evropští řidiči jezdí v průměru ve dne ze 75 procent a v noci z 25 procent z celkového počtu jízd za volantem, přesto se podle statistických údajů více než polovina vážných dopravních nehod odehraje právě za šera nebo za tmy.
Vidět a být viděn
Základní pravidlo bezpečné jízdy a šťastného návratu zní „vidět a být viděn“. Před jízdou kontrolujte nejen přední světlomety, ale i ty zadní a pokud možno i brzdová světla. Náhradní sady autožárovek jsou dokonce ve vozidle povinné, tak se také přesvědčte, zda je tam opravdu máte.
Dálková světla zhasínejte raději v předstihu, abyste protijedoucí řidiče neoslnili, a především se na jízdu soustřeďte, často se totiž stává, že jsou řidiči myšlenkami někde mimo realitu, což může způsobit i docela obyčejný hovor přes hands free sadu. Oslnění protijedoucího vozidla může způsobit vážnou dopravní nehodu, kdy dojde k čelní srážce s protijedoucím vozem. Podobné pravidlo vypínání světel v případě, že nejsou nutná, platí i pro světla do mlhy. S oslněním může souviset i správné nastavení úhlu sklonu světel podle aktuálního zatížení vozu, abyste nesvítili namísto na vozovku řidičům do kabiny. Nejde tedy jen o bezohlednost vůči ostatním účastníkům silničního provozu, ale také o vaši vlastní bezpečnost.
Pravidlo čistého čelního skla
Čelní sklo zvenčí mívají vozidla většinou čisté zásluhou stěračů, ale velké procento lidí za volantem podceňuje čistotu skla zevnitř. Za denního světla totiž průzor vypadá jinak, než za tmy. Nebezpečné jsou v první řadě mapy z otisků prstů, mastné šmouhy, prach na skle – to vše totiž poměrně značně odráží světlo z protijedoucích aut a způsobuje nepříjemné oslnění. Na toto zabezpečení se vyplatí myslet včas a sklo zevnitř otřít hadříkem nebo toaletním ubrouskem. Použijte na to teplou vodu se saponátem, pozor však na některé prostředky na mytí oken, většina z nich zanechává na skle nežádoucí krycí film.